Elämää Kirkonkylän koulussa

 

KIRKONKYLÄN KOULUN HENKILÖKUNNAN KERTOMAA


Yhteispeli-henkilökuntakokouksessa kävimme läpi koulumme vahvuuksia. Listasta tuli pitkä, olemme siis onnistuneet hyvin, monestakin näkökulmasta.

Koulumme opettajilla ja koulunkäynninohjaajilla on laajaa erityisosaamista, jota opetuksessa voimme hyödyntää. Oppilaiden koulunkäyntiä voidaan tukea olosuhteisiin nähden hyvin, koulussamme on kaksi erityisopettajaa ja riittävästi koulunkäynninohjaajia. Hyvinvoinnistamme huolehtii osaltaan koulun oma keittiö, jossa työskentelee ammattitaitoiset ruokapalveluosaajat.

Koulumme ja kuntamme strategiaan on kirjattu ”Kirkonkylän koulu on aktiivinen ja ajanmukainen alakoulu”. Meillä on nykyaikaista opetusteknologiaa ja osaamista. Musiikkivälineistö on hyvä ja osaamista löytyy paljon myös tällä osa-alueella. Koulun liikunnallinen toimintakulttuuri on vahva. Liikkuva koulu-hankkeen myötä kehitettiin onnistuneesti monia toimia oppilaiden fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Osallistuminen erilaisiin hankkeisiin on koettu hyväksi asiaksi. Hankkeet tuovat lisäsisältöä ja –arvoa perustyöhön. Kansainvälisiä comenius-hankkeita on koulussamme ollut useita. Koulun piha alue on laaja ja soveltuu monenlaiseen toimintaan. Vahvuudeksi voidaan mainita myös esiopetuksen toimiminen koulun yhteydessä.

Vahvuuksissa kuvattiin koulun henkilökuntaa myös seuraavasti: Koulussa on hyvä yhteishenki, pätevä henkilökunta, jossa vuoropuhelu toimii. Kouluyhteisö on sopivan kokoinen, jossa kaikki tuntevat toisensa. Ikäjakauma on sopiva, joten asioihin syntyy eri näkemyksiä. Yhteistyö oppilashuoltohenkilöstön kanssa on toimivaa.

Yhtenä tärkeimpänä vahvuutena ja voimavarana on hyvä ja toimiva yhteistyö eri sidosryhmiin, näistä tärkeimpänä oppilaiden huoltajat.

Kirkonkylän koulu on siis turvallinen, monipuolinen ja aikaansa seuraava maalaiskoulu. 

KOULUPÄIVÄ OPPILAIDEN SILMIN JA SANOIN

    
 

 - Koulussa on melkein kaiken ikäisiä ihmisiä. On esikoululaisia, 1.-6. –luokkalaisia, nuoria avustajia, aikuisia opettajia ja koulumummoja. Aikuiset auttavat meitä lapsia tehtävien teossa ja askartelussa. Esikoululaiset askartelevat ja leikkivät paljon. Kutoset tekevät paljon tehtäviä ja kokeita, kertoo 3. luokalla oleva Jessica.

 Jessican luokkakaveri Juho kertoo yhdestä koulupäivästään seuraavasti:

- Minun koulupäiväni on kiva. Minä tulen kouluun bussilla. Aikuinen on aina odottamassa bussia. Bussipysäkiltä me lähdemme kävelemään koululle päin. Sitten kun pääsemme koululle, niin minä menen pelaamaan fudista hetkeksi aikaa. Kun kello soi, niin me teemme matikkaa, englantia ja äikkää. Sitten menemme välitunnille ja olemme siellä jonkin aikaa. Sitten menemme ruokalaan syömään. Syönnin  jälkeen me menemme luokkaan kuvaamataidon tunnille. Koulupäivä päättyy klo 13.10 tai 14.15.

Neljännellä luokalla oleva Janne tykkää myös koulusta:

-  Koulu on kiva paikka. Koulussa on kivaa, kun oppii matematiikkaa ja lukemista ja askartelua ja liikuntaa. Välitunneilla on välkkäri. Välkkärissä on paljon lapsia.

Larin (6. lk) mukaan oppilailla on mahdollisuus harrastaa koulupäivän aikana. Pitkillä välitunneilla on erilaisia kerhoja, esimerkiksi palloilukerho, uistinkerho, tanssikerho, pulmakulmakerho ja muovailukerho.

- Koulussa voi harrastaa paljon liikuntaa. Välkkärit ohjaavat leikkejä ja pelejä. Välkkärin pitäjät ovat 5.-6. luokkien oppilaita.

Lari mainitsee vielä iltapäiväkerhon, johon osa oppilaista jää koulupäivän jälkeen. Kolmannella luokalla oleva Merri kiinnittää huomiota siihen, kuinka joulukuussa voi jo joskus luistella, hiihtää ja tehdä lumiukon.

    

 Jessica kirjoittaa:

JOS PUUKKALUOKAN SEINILLÄ OLISI KORVAT,

niin ne kuulisivat kaikenlaista. Oppilaat sahaavat, hakkaavat nauloja, hiovat ja rupattelevat. Maalaushuoneesta kuuluu suhinaa, kun pensselit viuhuvat.

Bändisoittimet ovat puukkaluokassa. Soittimia opetellaan soittamaan soittovuoroilla välituntien aikana. Rummut pamahtelevat, kitara ja piano soivat, kellopelit kilisevät ja laulu raikaa.

JOS HERKKULAN SEINILLÄ OLISI KORVAT,

niin ne kuulisivat kuinka Heli ja Anneli tulevat töihin klo 6.00.

Kattiloissa kiehuvat puurot ja keitot. Vesi höyryää.  Oppilaat sanovat: - Päivää!!!

Astiat kilisevät ja kolisevat ja joskus tippuvat lattialle. Kuuluu maiskutusta ja joskus vahingossa pienenpieni röyhtäisy.

Lopussa oppilaat sanovat: - Kiitos!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

Ajankohtaista

22.06.2017
Tilinpäätös ja toimintakertomus 2016

21.06.2017
Kunnanvirasto on suljettuna 3.7.-30.7.2017

02.06.2017
Lukuvuoden työ- ja loma-ajat 2017-2018

01.06.2017
Urheilukenttä käytettävissä

30.05.2017
Matonpesupaikka auki 4.9. asti

11.05.2017
Myrskylän kunnan ja vesihuoltolaitoksen laskutusosoitteet muuttuvat

08.05.2017
Asiakasohjaus Siiri kiertää kunnissa

13.04.2017
Kuntavaaleissa 2017 valitut valtuutetut ja varajäsenet

06.04.2017
Asiakasohjaus Siiri, ikäihmisten palveluneuvonta ja -ohjaus

05.04.2017
Korjausavustukset ovat siirtyneet kunnilta ARA:lle

17.03.2017
Nuorten kesätyön tukeminen

23.02.2017
Myrskylä-viirejä myynnissä kunnanvirastolla

10.01.2017
Myrskylän kunnan talousarvio 2017

13.05.2016
Myrskylän mainosvideot

20.04.2016
Kuluttajaturvallisuusvalvonta 1.5.2016 alkaen

03.08.2015
Palvelutaksiliikenne haja-asutusalueella

03.06.2015
Tontteja Kirkkojärven rannan läheisyydestä